Recenzie carte(1): Quiet de Susan Cain

quiet susan cain

Numele complet al cartii este: Quiet, the power of introverts in a world that can’t stop talking sau in romana: Liniste, puterea introvertilor intr-o lume care nu se poate opri din vorbit

Am ochit aceasta carte cand ma plimbam prin Carturesti, activitate de pierdut timpul pana cand asteptam sa ma intalnesc cu cineva. De cand am citit titlul cartii, am stiut ca trebuie sa o cumpar. Simteam cum imi vorbeste de pe raft si imi spune sa o iau acasa pentru ca ma invata multe. Si fix asa a fost – perfect match. Daca ar exista un algoritm care sa matchuiasca un om si o carte, atunci acel algoritm m-ar fi gasit pe mine si pe aceasta carte.

Cartea este impartita in 4 parti (in poza apar si capitolele fiecarei parti):

1. The extrovert ideal
  2. Your biology, your self?
  3. Do all cultures have an extrovert ideal?
  4. How to love, how to work

cuprins susan cain quiet

cuprins susan cain quiet

Trebuie sa mentionez de la inceput ca aceasta carte nu este o lectura usoara dinainte sa te bagi la somn. Iti cere atentie si concentratie ca sa poti sa intelegi cel mai bine conceptele si chiar sa reflectezi asupra ceea ce ai citit.

Cartea vorbeste despre ceea ce inseamna sa fii introvert (Esti o persoana introverta? Quiz) si ce atuuri ai intr-o lume in care pare ca cei extroverti au mai mult succes. Susan te poarta prin exemple din viata reala cu persoane introverte de succes, persoane care au reusit sa isi manageruieasca fricile si temerile (nu neaparat sa le depaseasca pentru totdeauna). Daca ai vedea un public speaker ce umple sali intregi si vorbeste foarte captivant, ai crede ca este cea mai extroverta persoana ever. Dar Susan ne arata, ca exista si persoane introverte care pot sa fie public speakeri, care pot sa isi indeplineasca visurile. De exemplu acestui public speaker ii placea foarte mult ce facea, dar dupa fiecare conferinta avea nevoie de timp singur in care sa isi reincarce bateriile.

Ceea ce ne indeamna Susan sa facem este ca atunci cand iti doresti ceva foarte mult, sa te transformi in persoana in care ai vrea sa fii ca sa obtii acel lucru. Ai inceput un business si ai nevoie sa te duci la multe meetings, dar iti e teama sa cunosti oameni noi? Iti pui costumul invizibil de super-human, te prezinti la meeting si you give your best. Sincer, partea asta din carte m-a prins foarte mult pentru ca am trecut prin asta in trecut. Daca imi propun sa fiu intr-un anume fel, mai sociabila decat sunt de obicei, chiar reusesc sa devin asa. Intr-adevar am nevoie de un timp de repaos dupa ca sa revin la normal, dar merita efortul.

Concluziile prezentate in carte sunt bazate pe diverse studii si au multa statistica in spate (ceea ce pentru mine e un punct in plus). Unul dintre studiile ce mi s-au parut interesante a fost cel al lui Jerome Kagan care spune ca iti poti da seama de ce temperament va avea un om, de cum reactioneaza atunci cand e bebe. Daca un bebelus este foarte reactiv, plange mult si reactioneaza la orice situatie, inseamna ca in viitor va deveni un om timid si foarte precaut in situatii necunoscute. Daca in schimb un bebelus este putin reactiv, nu prea plange, inseamna ca in viitor va deveni un om foarte sociabil, fara frici. De ce? Pentru ca reactivitatea bebelusului denota sensibilitate, teama fata de mediul inconjurator. Studiul a urmarit parcursul vietii bebelusilor pe o perioada mare de ani. Dar va las sa cititi cartea ca sa aflati mai multe detalii.

Dupa ce am citit cartea aceasta, am inteles mai bine si diferentele culturale din punct de vedere temperamental. De exemplu americanii sunt crescuti intr-un mediu extrovert, toate facultatile lor au programe ce pun foarte mult accent pe practica, pe vorbit, pe team work etc. In carte e prezentat un asiatic ce se inroleaza la facultate americana si are probleme de integrare, datorita firii sale introverte. Este chiar foarte interesant de observat aceste diferente dintre culturi despre care aflati mai multe in carte.

Sunt multe idei palpitante prezentate, inclusiv despre cum munceste mai bine un introvert si un extrovert; despre conferinte de public speaking care promit ca te ajuta sa te schimbi si muuulte altele ce merita citite.

Cred ca aceasta carte ar trebui citita si de introverti si de extroverti. Noua introvertilor ne da mai multa incredere in noi, putem sa vedem ca nu suntem singuri sau ciudati in vreun fel. Extrovertii cred ca ar putea sa ne inteleaga mai bine trairile si sa realizeze ce inseamna sa fii de partea cealalta a baricadei.

O societate clar are nevoie si de introverti si de extroverti.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica: